Hier leest u over de kwaliteitseisen voor de opleidingsorganisatie die de opleiding tot screener en regiocoördinator aanbiedt.
Direct naar
- Kwaliteitseisen opleidingsorganisatie
- Deel 1: Het theoretisch deel en het aanleren uitvoering screening volgens protocol
- Deel 2: De training on the job en beoordeling vaardigheden
Kwaliteitseisen opleidingsorganisatie
De opleiding van OAE- en AABR-screeners bestaat uit twee delen:
- een trainingsdag (verwerven theoretische kennis, aanleren uitvoering screening (onderzoek) volgens protocol) en
- een training ‘on the job’ die afgesloten wordt met een beoordeling met betrekking tot de autorisatie.
Aan beide onderdelen worden kwaliteitseisen gesteld.
Deel 1: Het theoretisch deel en het aanleren uitvoering screening volgens protocol
De organisatie(s) die de opleiding tot OAE- en AABR-screener aanbiedt dient:
- scholing, kennisontwikkeling en kennisdeling als kernonderdeel binnen de organisatie aangemerkt te hebben;
- wettelijk erkende en geaccrediteerde opleidingen aan te bieden, over relevante certificering te beschikken of een kwaliteitskeurmerk voor scholing/onderwijs te hebben, bijv. CRKBO erkenning (Centraal Register Kort Beroepsonderwijs), en daar regelmatig op getoetst te worden;
- over deskundigheid te beschikken op het gebied van slechthorendheid bij het jonge kind;
- jaarlijks overleg te voeren met het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu)-CvB (Centrum voor Bevolkingsonderzoek) over de inhoud van de scholing waarbij (i) nieuwe ontwikkelingen, (ii) evaluaties van de gegeven opleidingen in het afgelopen jaar, en (iii) eventuele knelpunten worden besproken;
- de opleidingen tot OAE- en AABR-screener als onderdeel van het reguliere scholingsaanbod te hebben;
- een landelijk bereik te hebben;
- indien er sprake is van meerdere opleidingsorganisaties, onderling afstemming te zoeken met betrekking tot de invulling van het theoretische deel van de opleiding. Het RIVM-CvB moet hierover worden geïnformeerd.
Aan de training voor OAE- en AABR-screening zijn kwaliteitseisen opgesteld voor het curriculum dat aangeboden dient te worden. Dit dient uit de volgende onderdelen te bestaan:
Gehoor en slechthorendheid
- Anatomie en fysiologie van het gehoororgaan.
- Perceptieve en conductieve slechthorendheid.
- Gevolgen van perceptieve en conductieve slechthorendheid in verschillende mate van ernst op het dagelijks functioneren van een kind .
- Gevolgen van een permanent gehoorverlies aan één of beide oren voor de ontwikkeling van een kind (in grote lijnen).
- Mogelijkheden van behandeling van de verschillende vormen van slechthorendheid (op hoofdlijnen).
Screening en screeningsmethodes
- Inzicht hebben in het basisprincipe van de OAE- en AABR-screeningsmethodes.
- Het basisprincipe van screening.
- De handleiding van de screeningsapparatuur.
- Het aanleren van de uitvoering van de screening.
- De gespreksvoering met de ouders.
- In geval van de AABR-screening: voeren van een slecht nieuwsgesprek.
Draaiboek, ondersteunend materiaal
- Het Draaiboek neonatale (na de geboorte) gehoorscreening JGZ (Jeugdgezondheidszorg).
- Het ondersteunend materiaal voor screeners en regiocoördinatoren (de gesprekshulpen OAE- en AABR-screening, het ziekenhuisprotocol, de samenvatting van het Draaiboek).
Het voorlichtingsmateriaal
Het voorlichtingsmateriaal voor publiek: folders en vertalingen, website voor publiek en professionals, producten voor laag geletterden met vertalingen, animaties.
Deel 2: De training on the job en beoordeling vaardigheden
De training ‘on the job’ voor kandidaat-OAE-screeners wordt uitgevoerd door de regiocoördinator. De beoordeling van de vaardigheden verricht de regiocoördinator die de OAE-screener ook kan autoriseren. De training ‘on the job’ voor kandidaat-AABR-screeners wordt uitgevoerd door een landelijke AABR-trainer. De beoordeling van de vaardigheden verricht de trainer van de AABR-screeners.
Deskundigheid trainer on the job: de OAE-screening
De regiocoördinator
- dient de procedure voor de uitvoering van de OAE-screening tot op detailniveau te beheersen;
- dient de inhoud van de gesprekshulp OAE-screening tot op detailniveau te beheersen;
- dient bekend te zijn met de passages in het Draaiboek die betrekking hebben op de organisatie en uitvoering van de neonatale gehoorscreening;
- dient in staat te zijn om een situatie goed te kunnen observeren;
- dient vaardig te zijn in het geven van feedback.
Deskundigheid trainer on the job: de AABR-screening
Een landelijke AABR-screener
- dient de procedure voor de uitvoering van de AABR-screening tot op detailniveau te beheersen;
- dient de inhoud van de gesprekshulp AABR-screening tot op detailniveau te beheersen;
- dient vaardig te zijn in het voeren van slecht nieuwsgesprekken;
- dient bekend te zijn met de passages in het Draaiboek die betrekking hebben op de organisatie en uitvoering van de neonatale gehoorscreening;
- dient in staat te zijn om een situatie goed te kunnen observeren;
- dient vaardig te zijn in het geven van feedback.
De landelijke AABR-screener houdt zijn/haar kennis met betrekking tot aanpassingen en actualisaties binnen het programma actueel.